Мета: ознайомити дітей з українською народною казкою
«Золота пшениця»; учити уважно слухати казку; формувати вміння виражати
емоційний стан голосом, мімікою; учити запам’ятовувати дійових осіб та
послідовність дій; розвивати інтонаційну виразність та імітаційні здібності,
уяву, фантазію, мислення; виховувати повагу до праці.
-
Скажи,
яка зараз пора року? Чому ти так
вважаєш?
-
У народі є таке прислів’я «Весняний день
рік годує». Як ти вважаєш, чому так кажуть?
-
Коли люди саджають городи, квітники,
засівають поля? Що люди саджають? Навіщо?
-
Послухай українську народну казку.
ЗОЛОТА
ПШЕНИЦЯ
Жили собі чоловік та жінка. Такі були
бідні, як церковні миші. Мали вони стільки дітей, що й забували, котрого як
звати. Цей чоловік дрова рубав у лісі і тим хліб заробл яв.
Одного разу йшов ранком на роботу і почув
крик. З болота хтось кричав і просив допомоги. Бідний чоловік мав добре серце і
пішов на поміч. Дивиться: в болоті застряла золота карета, а на ній сидить
золотоволоса дівчинка.
Вона попросила витягти карету. Чоловік
поміг витягти карету. Дівчинка подякувала йому і сказала:
— Як сонце буде заходити, я привезу вам
додому мішок золота.
Попрощався бідний чоловік і пішов у ліс.
Працював за двох. Співав, танцював з радощів і все поглядав на сонце. Ще ніколи
йому день не був таким довгим, як сьогодні.
Ледве дочекався до обіду. Кинув сокиру і
поспішив додому. Коли вже близько був до хати, то почав гукати на дітей, щоб
бігли йому назустріч. Жінка теж вийшла з хати і сердито каже чоловікові:
— Чому тебе треба зустрічати, коли ти ідеш
додому з порожніми руками?
— Не з порожніми руками, а з великою
радістю, бо щастя несу додому, — відповів чоловік.
Тоді попросив, щоб усі сіли довкола нього.
І почав розповідати, що рано, коли йшов на роботу, то поміг дівчинці, в якої
карета застряла в болоті. Дівчинка пообіцяла привезти мішок золота, як сонце
буде заходити. Усі дуже зраділи цій звістці.
Чоловік почав розповідати, де він діне це
золото, як буде використовувати його:
— Перш за все побудую великий будинок. У тому будинку буде дуже гарна веранда, а на підвіконнях цвістимуть цілий рік різні квіти. Біля хати розведу сад. А в саду розміщу пасіку з бджолами, що приноситимуть лікарський мед. Недалеко у долині буде ставок з усілякою рибою. Жінка і дочки ходитимуть у пишному вбранні, а синів віддам до школи, до вищої науки. Кожен буде займатися улюбленою роботою.
Усі уважно слухали,
аж роти порозкривали. Як сонце уже мало заходити, батько закінчив. Першою
отямилася жінка і сказала, що краще б чоловік додому карету приніс, то знала б,
що їхня, а так шукай вітру в полі. Вже і час, а нема золота, і півдня згаяли.
Як накинулася на чоловіка, а діти — за нею! Мало до бійки не дійшло.
Але в цей час коло їхньої хатини
зупинилась карета. З неї виглянула золотоволоса дівчинка і сказала, щоб чоловік
швидко йшов забирати мішок золота.
Діти почали підстрибувати, а чоловік з
радощів стояв на місці, як стовп. Схаменувся лише тоді, коли жінка штовхнула
його під бік. Чоловік ледве зняв з карети великий зав’язаний мішок. А карета в
ту ж мить зникла так швидко, якби її вітром здуло. Заніс чоловік мішок до хати.
Розв’язав і бачить, що в мішку гарна велика пшениця.
Уже не міг далі слухати
плачу дітей, крику жінки. Узяв той мішок на плечі й подався геть. Коли відійшов
трохи від хати, то, сердитий, порозкидав сюди-туди всю пшеницю. І пішов
найнятися десь служити.
На другий рік вернувся додому. Коли
наближався до хати, то бачить, що пшениця виросла, як ліс, а на кожному стеблі
великий важкий колос, аж стебло похилилося. І всі колоски виблискують на сонці.
Тоді він подумав, що це те золото, яке дівчинка дала. Справжнє і надійне
золото. Дуже зрадів чоловік. І знову, як і рік тому, побіг, гукаючи, щоб ішли
зустрічати його.
Тепер уже не повірили йому і не вийшли назустріч. Зайшов він
до хати і просить жінку та дітей, щоб ішли з ним. Спершу вони не хотіли, потім
пішли. Як побачили золоті колоски, що так гарно виблискували на сонці, то дуже
зраділи. Діти торкалися колосків руками, гладили, цілували їх. І не могли
вирішити, що з ними робити. Чоловік сказав, що спочатку потрібно все старанно
покосити, а потім дочиста помолотити і все золото скласти в мішки. Робили всі з
великою охотою й радістю. Не залишали жодного колоска, піднімали кожну
зернинку.
І так вони полюбили цю працю. Щороку сіяли
золоту пшеницю й збирали добрий урожай. З того часу зажили вони заможно. І
більше раділи гарній погоді, урожаю, ніж мішку золота.
Бесіда
за змістом казки
-
Про
кого ця казка?
-
Якою
була та родина?
-
За
який учинок та що пообіцяла золотокоса дівчина чоловіку?
-
Про
що мріяв чоловік?
-
Чи
сталося так, як гадалося чоловікові?
-
Що
привезла дівчина?
-
Як
чоловік учинив із зерном?
-
Що
виросло?
-
Чому
мішок пшениці був кращим, аніж мішок золота?
-
Діти,
чого навчає ця казка? Хто хоче бути заможним, повинен працювати, тоді матиме
все необхідне. Якщо б дівчина подарувала мішок золота, то як могла б казочка
скінчитися? Вони могли всі гроші протринькати і знов були б бідними. Тому можна
сказати, що золотокоса дівчина дуже мудро вчинила.
Немає коментарів:
Дописати коментар