вівторок, 28 квітня 2020 р.

Охорона довкілля


Мета: розширювати досвід пізнання дітьми навколишнього світу; ознайомити з проблемою забруднення навколишнього середовища; підвести до розуміння необхідності охорони довкілля; закріплювати знання про рослини, тварин, птахів, комах; учити групувати предмети за повними ознаками; розвивати логічне мислення; формувати вміння самостійно ухвалювати рішення, виконувати практичні дії, вести пошукову діяльність; виховати любов до природи, нестерпність до забруднення навколишнього середовища, уміння піклуватися про навколишній світ природи.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Уважно послухай вірш:
ДЕ НАЙКРАЩЕ МІСЦЕ НА ЗЕМЛІ
Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став,
Не стежині сонця я зустрів,
Привітав його і запитав:
Всі народи бачиш ти з висоти,
Всі долини і гірські шпилі.
Де ж найбільший на землі народ?
Де ж найкраще місце на землі?
Сонце усміхнулося здаля:
Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти!
Ти рости дитино, й пам’ятай:
Батьківщина — то найкращий край! (Д. Павличко)


Сину (доню), скажи, де ми мешкаємо? (У квартирах, у будинках) Правильно, у кожного з нас є своя квартира, або власний будинок. У тварин також є своє помешкання. Хто де живе? (Птахи, комахи, дикі звірі, свійські тварини). Послухай, яка цікава дивовижна історія трапилася одного разу в лісі.
До газети лісових жителів вирішив дати оголошення равлик. Воно було таким: «Здам квартиру в дуже тихій місцевості: перший поверх, є вода й освітлення». Тільки-но з’явилося це оголошення, як лісові птахи та звірі натовпом посунули до равлика, адже чомусь тоді в лісі було сутужно з квартирами. Прибігли працьовиті мурашки, неквапно причвалали товсті ропухи в супроводі жвавих малюків-пуголовків. Поки збирались усі охочі винайняти хату, почало сутеніти. І тоді приповз світляк і навіть прилетів кажан. Майбутні «квартиранти» утворили коло, і всі як один почали сварити равликову хату: мовляв, і кімната лише одна, і та без вікна, і немає для кажана горища, і відсутній погріб, так потрібний мурашкам... Отак поговоривши-побалакавши, кожний повернувся до своєї домівки й подумав, що іншої такої не знайдеш, і як у ній добре живеться.
— Чому для кожного найкращою є саме його оселя? Світ природи навколо нас прекрасний. Ми повинні любити й оберігати його. Чому слід берегти природу, не смітити, не шуміти? Так, вода, земля і повітря повинні бути чистими, щоб росли гарні квіти, співали птахи, щоб не хворіли люди.
Дидактична гра «Рослини, тварини, птахи і комахи»
 — Давай розглянемо ілюстрації краєвидів України (дорослий пропонує дітям розглянути предметні картинки із зображенням тварин, рослин, птахів, комах). Після завершення проговоріть з дитиною, як можна піклуватися про певний об’єкт природи.

















— Щоб нам добре жилося, необхідно дбати про навколишнє середовище, про рідну природу. Якби люди докладали певних зусиль та дотримували правилповодження у довкіллі, тоді б нашій природі нічого б не загрожувало.
ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ В ПРИРОДІ
• Не ламай гілки дерев та кущів! Рана на рослині — рана на живому. Усі поранені рослини тривалий час хворітимуть, а багато й загинуть.
• Не топчи, не зривай рослини! Кожний зелений листок, кожна травинка виділяють в повітрі кисень. Ним ми дихаємо. Без нього немає життя. Пам’ятай: квіти у природі виглядають значно красивіше, ніж у букеті, який швидко зав’яне.
• Не лови барвистих метеликів! Квіточки радіють метеликам, частують їх солодким нектаром і пахучим пилком. Від дотику пальців людини з крилець метеликів осипаються лусочки, ушкоджуючи тендітні крильця, і комахи гинуть.
• Не руйнуй мурашників! У мурашниках живуть мурашки — надзвичайно працелюбні комахи, корисні для природи. Мурашки розпушують земля, щоб крізь неї краще проходили повітря і вода; збирають рослинні рештки із землі, знищують шкідників городу, поля, лісу.
• Не кричи, не галасуй на природі! Ліс, поле, лука — це домівки звірів, пташок, комах. Вони там живуть — хто працює, хто відпочиває. Заважати їм голосною музикою і криком не можна, адже це їх лякає.
• Не сміти! Нехай місця відпочинку будуть чистими! Відпочиваючи на природі, не слід засмічувати місця свого перебування. Залишене сміття в природі десятки років нагадуватиме про ваше бездушне ставлення до навколишнього середовища.
• Не залишай багаття в лісі! Вогонь може миттєво знищувати все живе. Простеж, щоб у місцях вашого перебування не залишилося навіть іскри від багаття.
— Ти напевно помічав згубні наслідки перебування людей у природі: люди смітять, рубають, ламають дерева, руйнують гнізда птахів, розпалюють багаття. Будь-які рослини чи тварини, що створені природою, є невід’ємною і необхідною її складовою. Зупиніться перед красою природи — і у вашому серці також розквітне краса.

Читання оповідання «Смітник» В. Сухомлинського, бесіда за змістом оповідання
Зіна вже в другому класі навчається. Мама хоче, щоб вона була їй за помічницю. От і каже:

— Зіно, щодня замітатимеш хату. А сміття винось на смітник,
Стала Зіна щодня хату замітати. Та не хотілося їй виносити. Бо смітник далеко — аж за городом. Глянула Зіна на той смітник, обгороджений низеньким парканом, та й подумала: "Можна ж сміття під шафу підмітати".
Замете Зіна хату, а сміття — під шафу. А шафа біля її ліжка.
Якось приходить Зіна зі школи, бачить — сидять мама й тато. 
Ось беруть вони шафу, переносять на інше місце. А там, де стояла шафа, ціла купа сміття. Похнюпила Зіна голову, почервоніла.
Приносить тато знадьору низенький парканчик і ставить його біля сміття.
— Що це ви робите, тату? — питає Зіна.
— Та смітник треба ж обгородити. Тепер смітник буде в нас не за городом, а в хаті.
Ставить тато паркан і ліжко Зінине пригороджує до смітника.
Знітилася Зіна й просить:
— Ой, тату, я винесу сміття! Не хочу, щоб у хаті був смітник.
Зіна бере відро й виносить сміття аж за город, на смітник. А тоді — миє підлогу. 


— Про кого написав оповідання Василь Сухомлинський? Звідки взявся смітник за будинком? Чому стало соромно Марійці? Охарактеризуйте дівчинку Марійку. Яка вона? Чому не слід так поводитися? Куди необхідно викидати сміття?
— Запам’ятай, щоб бути вірним другом природі, необхідно постійно дбати про неї, оберігати і захищати її.

Немає коментарів:

Дописати коментар